Of alles beter was, dat weet ik niet, maar mooier, dat vind ik wel. Hier twee prachtige iconen uit de jaren ’70. De gele is een Honda CB450 twee cilinder uit 1977, de Rood/witte is ook een twin. Een Yamaha XS650. Deze is van 1974.
Deze zo braaf ogende CB125 bleek iets opstandiger als dat zijn voorkomen doet vermoeden. In de hogere toerentallen begon ze te “bokken” na vele ingrepen zoals: Vlotter nivaeu aanpassen, carbs reinigen,centrifugaal vervroeger gangbaar maken, distributie juist afstellen etc etc bleek de oplossing simpel, grotere sproeiers. Om de eenvoudige rede dat de huidige brandstof kwaliteit veel slechter is dan die van 40 jaar geleden. De CB haalt nu weer de 12000rpm, wat zeker voor die tijd al astronomisch hoog is.
Twee mooie retro motoren in de ochtend zon op de foto. De rode is een Yamaha SR500 uit 1989. Deze heb ik uit Epe opgehaald omdat hij na zijn winterslaap elke dienst weigert. De blauw/witte Suzuki GSX400-F uit 1984 staat op het punt om terug gebracht te worden naar zijn trotse baas in Apeldoorn. Hij was een weekje op bezoek voor een paar nieuwe blok pakkingen en een nieuwe kettingset.
Een klein jaartje na de aanschaf bleek deze Kawasaki ZRX uit 2000 toch wel een aantal aandachtspunten te hebben. Nieuwe balhoofd lagers, accu, ketting set en een grote beurt. Het is winter, dus ik kon op mijn gemak werken aan deze mooie machine. En het is ook nog fijn sleutelen aan zo,n 18 jaar oude Japanner.
Op de foto lijkt het erger dan dat het is. Deze “dikke” 1400cc toerbuffel moest eerst flink gedemonteerd worden voordat de kleppendeksel in beeld kwam. En deze moest toch echt gelicht worden om de klepspeling te controleren. Een beste klus, maar na deze grote beurt is hij weer helemaal klaar voor een mooi nieuw seizoen.